wtorek, 8 sierpnia 2017

KORFU - DOJAZD, PORUSZANIE SIĘ PO WYSPIE, NOCLEGI


Za każdym razem gdy wyjeżdżam na wakacje robię reserch w internecie na temat celu mojej podróży. Czytam blogi, przewodniki, fotorelacje, artykuły, ale zazwyczaj brakuje mi czasu na dokładne przestudiowanie wszystkiego. Ciężko mi znaleźć przydatne informacje na temat danego kraju, regionu, miasta zebranie w jednym miejscu. Zazwyczaj interesują mnie odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące: dojazdu, komunikacji miejskiej, cen, sklepów, jedzenia, tanich noclegów, ciekawych miejsc itp. Podstawową rzeczą, której mi brakuje przy czytaniu wszelkich przewodników jest brak dokładnych mapek, na których są pokazane miejsca warte zwiedzenia, przykładowe trasy dojazdu, bez konieczności szukania tego wszystkiego na mapach w internecie. Dla tych, którzy chcą zaplanować swoją podróż bardzo ułatwiają życie. W kolejnych postach postaram się opisywać te rzeczy, która sama szukałam planując podróż na tą piękną grecką wyspę.



JAK DOJECHAĆ NA KORFU?

Korfu inaczej Kerkira to grecka wyspa położona w północnej części można Jońskiego u wybrzeży Albanii. Stolicą wyspy jest miasto o tej samej nazwie, a jej najwyższy szczyt to Pantokrator mierzący 906 m n.p.m. Korfu jest znana przede wszystkim z pięknych plaż i bujnej zieleni.
Termin oraz miejsce mojej podróży nie były najważniejsze. Cel był jeden, musi to być miejsce gdzie jest piękna pogoda, błękitne morze i zapierające dech w piersiach widoki. Padło na Korfu ze względu na kuszącą cenę lotów oraz apartamentu. Na tą piękną grecką wyspę możemy dojechać samochodem lub polecieć samolotem do stolicy. Jeśli wybieramy opcję samochodem najlepiej będzie dojechać do miejscowości Igoumenitsa w Grecji, z której kilka razy dziennie wypływają promy do miasta Korfu. Poniżej zamieszczam mapkę z przykładową trasą, która nie jest krótka bo liczy ponad 2000 km, a przejechanie jej zajmie nam z centralnej części Polski około 21 godzin. Doliczyć do tego musimy czas oczekiwania na prom oraz sam rejs. Nie wspominam już o kosztach takiej podróży, dlatego czasami warto zastanowić się czy nie lepiej lecieć samolotem.


Podróż samolotem jest krótsza, mniej męcząca, a zaoszczędzony czas możemy poświęcić na dłuższy odpoczynek czy zwiedzanie. W sezonie wakacyjnym na Korfu dopłyniemy także z Albanii czy też Włoch. Drugim rozwiązaniem jest lot samolotem za pośrednictwem biura podróży lub na własną rękę np. liniami Ryanair. Z tanim przewoźnikiem na Korfu dolecimy z Warszawy, Poznania, Katowic oraz Rzeszowa. Czas podróży to około 2,5 godziny. Jednak nie można zapomnieć, że na lotnisku musimy być około 2 godziny wcześniej, aby stawić się w kolejce do odprawy. O procedurach i limitach bagażu w przyszłości powstanie osobny post, jednak już teraz chcę zachęcić wszystkich latających liniami Ryanair do korzystania z ich aplikacji mobilnej. Ułatwia ona częsty problem odprawy online i konieczności drukowania karty pokładowej.
Jak już się domyślanie na Korfu  poleciałam samolotem, dlatego cały wyjazd będę przedstawiać z mojej perspektywy. Nie mogłam pozwolić sobie na 2 tygodniowe wakacje, a loty i odloty są co tydzień, dlatego wylatywałam z Rzeszowa a przylatywałam do Katowic. Cała wycieczka trwała 9 dni. Loty wyszukuje zawsze na stronie ryanair. Ze względu na niskobudżetowy wyjazd byłam zmuszona do spakowania się do bagażu podręcznego i o dziwo dałam radę! ;) Z grubszych rzeczy brałam tylko jedną parę długich spodni, sportową bluzę oraz buty. W dniu wyjazdu w Polsce nie było pięknej pogody dlatego wszystkie też rzeczy miałam na sobie. Jak się później okazało na Korfu też nie było rewelacyjnej aury i zabrane z Polski peleryny bardzo się przydały. Uwaga na ceny na lotnisku w strefie bezcłowej w Rzeszowie, za butelkę 0,7 l wody mineralnej zapłaciłam około 8 zł, gdzie w Grecji butelka 0,5 l kosztowała mnie tylko około 2 zł. Kupując bilety lotnicze radzę także wcześniej zobaczyć o której godzinie dolatujemy na miejsce i o której wylatujemy, bo często okazuje się, że godziny dolotu i wylotu samolotu są na tyle wczesne lub późne, że mamy problem z dojechaniem do wakacyjnej miejscowości lub na lotnisko. Ja przed każdym zakupem biletów sprawdzam możliwość dojechania komunikacją miejską, aby jedyną możliwością dotarcia do celu nie była taksówka, która w Grecji jest bardzo drogim środkiem transportu.



JAK PORUSZAĆ SIĘ PO WYSPIE?


Lotnisko znajduje się na obrzeżach miasta w jego południowej części, więc aby dostać się do typowo turystycznych miejscowości Korfu mamy kilka możliwości. Pierwszą z nich jest zamówienie taksówki, która już czeka na nas przy wyjściu z głównego budynku, a jej cena jest na tyle wygórowana, że z łatwością odstrasza większość turystów. Jeśli nasze miejsce docelowe jest oddalone wiele kilometrów od miasta Korfu musimy udać się na dworzec autobusowy zwany Green Buses. Poniżej mapka z dojściem do dworca z lotniska.



Po wylądowaniu wychodząc z lotniska skręcamy w lewo i idziemy wzdłuż jego ogrodzenia. Po około 20-25 min spacerku docieramy do terminalu Green Buses skąd odjeżdżają autobusy do wszystkich znanych miejscowości turystycznych na Korfu. Jeśli ktoś zgłodnieje lub jest spragniony polecam podejść do Lidla, który znajduje się przy samym dworu, a ceny są bardzo przystępne jak na greckie realia. Uwaga w niedziele sklep nieczynny! Autobusy odjeżdżają kilka razy na dzień, dlatego wcześniej należy sprawdzić godziny kursów. Aby dojechać z jednego końca wyspy na drugi zawsze musimy udać się do miasta Korfu, z którego odjeżdżają autobusy we wszystkich kierunkach. Dodatkowo w okresie wakacyjnym przewoźnik zapewnia nam summer special routes, gdzie możliwy jest dojazd nie tylko ze stolicy. Mapę z dokładną trasą i lokalizację przystanków znajdziemy na stronie Green Buses. Klikając w odnośnik rozkład jazdy pojawi się strona przewoźnika z aktualnymi godzinami i trasami.


Na Korfu przyleciałam w godzinach południowych, apartament miałam zarezerwowany w miejscowości Sidari, a odjazd autobusu był o godzinie 14:00, dlatego 2 wolne godziny wykorzystałam na małe zakupy w pobliskim sklepie i zwiedzenie najbliższej okolicy.


Stan autobusów, które poruszają się po całej wyspie jest różny, jednak wszystkie posiadają klimatyzacje. Bilety kupuje się u kierowcy przy wejściu do autobusu. Najlepiej 30 min przed odjazdem podejść pod autokar aby zająć siedzące miejsca. Poniżej mapa z trasą z Korfu do Sidari oraz godzinny odjazdów i cena. Czas dojazdu z Korfu do Sidari to około 1:15 do 1:30 godziny.






W czasie jazdy można podziwiać wspaniałe widoki. Przebyta trasa nie należy do łatwych, dlatego często przejeżdżając przez malutkie wioski trzeba się cofać czy zatrzymywać z powodu bardzo wąskiej drogi.


Jeśli chcemy poruszać się tylko po stolicy i bliskiej okolicy Korfu musimy szukać Blue Buses czyli Corfu City Buses. Bilety można kupić w kioskach i u kierowcy. Nie wszystkie autobusy są klimatyzowane, ale częstotliwość odjazdów jest znacznie większa niż Green Buses. Cena biletu to 1,2 € lub 1,70 €. Klikając w odnośnik Blue Buses odwiedzicie stronę przewoźnika. Nie będę rozpisywać się o tej komunikacji, gdyż ostatecznie się nią nie poruszałam. Muszę jednak stwierdzić, że Korfu jako miasto i wyspa jest dość dobrze skomunikowane i raczej nikt nie powinien mieć problemu z dotarciem do wyznaczonego celu.
Ostatnią możliwością jest wynajęcie samochodu. W internecie istnieje wiele portali specjalizujących się w wypożyczaniu samochodów online. Wystarczy wybrać model, termin i miejsce docelowe. Nie będę rozpisywała się na temat wypożyczania auta w ten sposób bo nigdy tego nie robiłam. Jednak bez wątpienia jest to opcja bardzo wygodna. Zawsze jak jadę na wakacje i mam zamiar wynająć samochód poszukiwania rozpoczynam na miejscu po przylocie, w miejscowości, w której wypoczywam i tak też było w tym przypadku. Jednak chcę wszystkich przestrzec chcących wypożyczyć samochód, zapoznajcie się z ofertami wypożyczalni już pierwszego lub drugiego dnia pobytu, bo później może być problem z dostępnością pojazdów. Ja czekałam prawie do ostatniej chwili ze względu na brak dobrej pogody i jak się później okazało był kłopot ze znalezieniem wolnego auta już poza sezonem. Samochód zamawiamy na dany dzień i godzinę, nawet do kilku dni wcześniej. Musimy pamiętać o wzięciu opcji full insurence, aby nie być zaskoczonym ponoszeniem dodatkowych kosztów. Chcę jednak zaznaczyć, że często taka opcja wcale nie obejmuje wszystkiego i trzeba dokładnie wczytać się w umowę. Samochód zazwyczaj wypożyczamy z pełnym bakiem paliwa i z takim mamy oddać. Minimalny wiek kierowy w Grecji, który ma zamiar wypożyczyć auto to 21 lat.
Na Korfu wypożyczałam auto w miejscowości Sidari, marki Kia Rio, cena za jedną dobę wynosiła 40 €. Samochód był na ropę i bardzo mało spalił, dzięki czemu koszty przejazdu były niewielkie. Jeśli chcecie wynająć auto na 7 dni to koszt w przeliczeniu na jeden dzień jest zdecydowanie mniejszy. Nie ma się co oszukiwać, wypożyczenie samochodu to bardzo fajna opcja do zwiedzenia wyspy.


NOCLEGI


Najbardziej znane miejscowości turystyczne na Korfu to: Paleokastritsa, Sidari, Kavos, Agios Georgios, Kassiopi itd. Miasteczka są tak różne, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Nocleg najlepiej zarezerwować przez portal noclegowy lub jechać w ciemno i szukać na miejscu na własną rękę. Tej ostatniej opcji do końca nie polecam bo mimo, iż mój pobyt nie był w wysokim sezonie to dużo apartamentów było już zarezerwowanych, a w części z nich nie mieszkają na stałe właściciele, a do obiektu dojeżdżają tylko wręczyć klucze.
Nocleg zarezerwowałam przez stronę www.booking.pl, dwa miesiące wcześniej niż miałam wykupiony bilet lotniczy. Rezerwacja była z możliwością bezpłatnego odwołania do 2 tygodni przed przyjazdem. Czekałam do ostatniej chwili, aż ceny biletów stanieją i się udało! Nocowałam w apartamencie Nikos apartaments w Sidari. W odnośniku apartament link do strony. Poniżej zamieszczam mapkę jak dojść z przystanku w Sidari do apartametu.


Trasa trwałą około 10 min pieszo. Noclegi nie były luksusowe, ale miały bardzo dobry stosunek ceny do jakości. Do dyspozycji mamy dwie oddzielne sypialnie 2 osobowe, małą łazienkę, salon z aneksem kuchennym oraz taras. Dodatkowo co 3 dni przychodzą panie sprzątaczki i dostajemy nowe, czyste ręczniki. Zdecydowanie idealny apartament dla 4 osób. Budynek znajduje się w drugiej linii zabudowań od morza, dlatego na plaże dotrzemy w 2 min. Można  także dojść do niej przez sąsiedni kompleks Perros apartaments, gdzie po uprzednim spytaniu oraz zakupie w barze jakiejkolwiek napoju czy posiłku jest możliwość kąpania w basenie. Nikos apartamens są oddalone od najbliższego centrum miasta o około 10-15 min co gwarantuje ciszę i spokój, a dla pragnących większych wrażeń w mieście czekają bary, restauracje, dyskoteki itp. 






 

POSUMOWANIE CENOWE


  • lot Rzeszów - Korfu oraz Korfu - Katowice około 410zł
  • dojazd Korfu - Sidari oraz Sidari - Korfu 2 x 3,70 € = 7,40 € czyli około 32 zł
  • 8 noclegów w apartamencie Nikos w Sidari 8 x 8,5 € = 68 € czyli około 292 zł
  • Razem podróż + transport do apartamentu + noclegi = 734 zł

Mam nadzieje, że pierwsza część mojego subiektywnego przewodnika po Korfu podobała się, a informacje w niej zawarte będą przydatne. Życzę miłego planowania podróży! :)





Copyright © Kobiece podejście , Blogger