piątek, 21 sierpnia 2020

PODRÓŻE NA WEEKEND! NAJWYŻSZY SZCZYT PIENIN – WYSOKA. SZKLAK PIESZY: JAWORKI – WĄWÓZ HOMOLE – WYSOKA – DURBASZKA – SCHRONISKO POD DURBASZKĄ - JAWORKI

Wysoka lub Wysokie Skałki to najwyższy szczyt Pienin, położony w Małych Pieninach. Zaliczany jest również do jednego ze szczytów Korony Polskich Gór (lista 28 najwyższych szczytów wszystkich pasm górskich Polski). Wysoka ma 1050 m i jest wyższa od popularniejszych Trzech Koron o 68 m n.p.m.! Dla jasności Trzy Korony są najwyższym szczytem, ale tylko Pienin Środkowych. Dlaczego warto wyjść na Wysoką? Dla pięknych widoków zarówno na Pieniny jak i Tatry! Z Wysokiej nie musicie wracam tą samą trasą, przez co wycieczkę można w prosty sposób uatrakcyjnić zdobywając dodatkowo inny szczyt oraz odwiedzając schronisko!

OPIS TRASY

Wycieczkę zaczynamy od zaparkowania samochodu na parkingu Homole w Jaworkach, który jest przy samej drodze. Parking jest dość duży, płatny i niestrzeżony. Kilka metrów dalej zaczyna się Wąwóz Homole, który jest pierwszym punktem naszej wycieczki i ma długość tylko 800 m. Miejsce to jest niezwykle malownicze, mało wymagające, idealne dla rodzin z dziećmi.

Po przejściu wąwozu dochodzimy do Kamiennych Ksiąg, a dalej do rozwidlenia dróg i skręcamy w prawo trzymając się zielonego szlaku.

Kolejnym charakterystycznym punktem jest Baza Namiotowa pod Wysoką i piękne zielone polany z widokiem na góry. Dochodzimy do drzewek na polanie, czyli do Jawora Strażaków. To już ostanie łagodne wyjście, teraz czeka nas pierwsze strome podejście.

Po pewnym czasie w środku lasu widać kolejne rozwidlenie i drogowskaz w lewo na Wysoką. Na sam szczyt prowadzą metalowe schody, dość strome. Na górze niestety nie ma zbyt wiele miejsca, ale za to widoki są zachwycające. Przy dobrej pogodzie widać Tatry, Pieniny, a nawet Babią Górę.

Po zdobyciu Korony Polskich Gór kierujemy się na Durbaszkę. Schodząc z Wysokiej idziemy ciągle prosto, nie wracając tą samą trasą. Durbaszka to mało wybitny szczyt w Pieninach Małych, przez który przebiega granica polsko-słowacka. Niestety sam szczyt jest zalesiony, ale obok zobaczycie piękne widoki na Trzy Korony i Pieniny.

Z Durbaszki schodzimy już w dół do schroniska Pod Durbaszką. Można tam odpocząć, coś zjeść. Niestety zimnego piwa nie spożyjecie w tym miejscu.

Od schroniska widać drogę szutrową (szlak rowerowy), którą można zejść na sam dół do parkingu przy Wąwozie Homole. Całość wycieczki powinna zająć około 3-4 godziny. Trasa jest bardzo malownicza i co najważniejsze nie jest nudna!